Find us on Facebook

Makanan Tradisi Masyarakat di Malaysia


MAKANAN TRADISI MASYARAKAT MELAYU

NASI LEMAK

Nasi lemak merupakan makanan kegemaran bagi orang Malaysia dan Singapura terutamanya sebagai sarapan pagi. Nasi lemak merujuk kepada nasi yang dimasak dengan menggunakan santan kelapa, bagi menambah rasa lemaknya. Kadangkala daun pandan dimasukkan semasa nasi lemak dimasak bagi menambahkan aromanya. Kaum melayu makan nasi lemak dengan telur kukus,timun,ikan bilis goreng dan sambal.Tetapi kini pelbagai hidangan disajikan bersama nasi lemak seperti ayam,daging,sotong,udang,limpa dan hati lembu.


RENDANG

Rendang adalah masakan yang berasal dari Padang, Salah satu makanan khas dari budaya Minangkabau, dan sering di sajikan pada acara-acara dan upacara untuk menghormati tamu. Makanan yg satu ini juga populer di Malaysia dan Singapura, rendang disiapkan secara tradisional oleh masyarakat Melayu pada acara-acara pesta.

Walaupun kadang-kadang rendang digambarkan sebagai seperti kari, dan nama yang kadang-kadang diterapkan untuk kari daging hidangan di Malaysia, asli rendang tidak seperti kari.Rendang dibuat dari daging sapi (atau kadang-kadang ayam, daging domba, kerbau, bebek, atau sayuran seperti nangka atau singkong) santan dan rempah-rempah di masak beberapa jam dengan api kecil, memungkinkan agar daging bisa menyerap bumbu2nya dan daging menjadi empuk.

Memasak dengan proses perubahan dari air ke goreng sebagai cair evaporates. . Rempah-rempah yang dapat mencakup jahe, galangal, daun kunyit, lemon grass dan cabai. Ada dua jenis rendang: kering dan basah. Rendang kering dapat disimpan untuk 3-4 bulan, Rendang basah, juga dikenal sebagai kalio.


KUIH SERABAI

Kuih serabai merupakan sejenis kuih tradisional yang popular di Malaysia. Kuih serabai diperbuat dari tepung beras, dimasak nipis (macam lempeng) dan dimakan bersama kuah sirap gula melaka + santan-rasanya lemak manis). Kuih ni jarang dijual di gerai kuih kecuali bulan Ramadan. Ia popular di negeri Kedah, Melaka dan Sabah. Di sesetengah negeri, kuih serabai juga biasa dihidangkan pada kenduri arwah, biasanya ia dihidangkan pada hari kelima arwah.
Dari gambar, kelihatan menyerupai dengan kuih Bengkang


MAKANAN TRADISIONAL MASYARAKAT CINA

Yee Sang

Yusheng atau yee sang (yúshēng) ialah sejenis salad ikan mentah bergaya Cina. Yee sang biasanya terdiri daripada potongan daging ikan mentah (khususnya salmon), yang bercampur dengan cebikan sayur-sayuran dan beraneka sos dan perasa, dan ramuan-ramuan lain. secara harifah, "yusheng" diterjemah menjadi "ikan mentah", namun boleh dianggap melambangkan kemewahan, kemakmuran dan kesuburan.

Hidangan ini direka di kawasan pantai selatan Cina seperti Chaozhou dan Shantou kira-kira 1,500 tahun dahulu, ketika Dinasti Song. Menurut lagenda, seorang dewi Cina yang dikenali sebagai Nǚwō (女娲) memperbuat manusia daripada tanah dan lumpur pada hari ketujuh bulan pertama tahun baru qamari. Sejak itu, hari ini dikenali sebagai "Hari Lahir Manusia". Adalah dipercayai bahawa kaum nelayan dan pelaut China Selatan zaman silam amat menghormati mitos ini. Pada masa kini, yusheng dihidangkan dalam jamuan atau upacara keagamaan, bukan sahaja untuk memperingati peristiwa itu, malah untuk memberi penghormatan kepada Nüwo. Pada abad ke-19 dan awal abad ke-20, kebanyakan nelayan ini berhijrah ke negara-negara Asia Tenggara seperti Malaysia dan Singapura demi kehidupan yang lebih baik, dan membawa bersama hidangan tradisi ini.

Yee sang dimulakan di Kuala Lumpur kira-kira pada awal 1950-an, sebagai hidangan yang disajikan hanya selepas hari Tahun Baru Cina apabila resotran dibuka semula, dan restoran menyajikan hidangan ini sebagai pembuka selera untuk memupuk 'tuah' untuk tahun berikutnya.


Kuih Bulan

Kuih Bulan atau yuèbǐng adalah sejenis kuih Cina yang sering dimakan sewaktu Perayaan Pertengahan Musim Luruh.
Menurut hikayat Cina, kuih bulan berdasarkan sebuah kisah yang berlaku di negara China semasa pemerintahan puak Mongol (Dinasti Yuan) yang agak tegas dan kejam. Undang-undang yang tidak munasabah dan pelik dikenakan ke atas rakyat Cina supaya tiada satu pun yang dapat menggugat kuasa mereka. Disebabkan ini, rakyat Cina dengan dorongan pihak Ming bersepakat untuk memberontak. Pada suatu malam semasa bulan sedang mengembang, mereka membuat kuih yang berbentuk bulat beramai-ramai. Di tengah-tengah kuih tersebut diletakkan pesanan yang menerangkan cara untuk memberontak. Usaha ini berjaya dan kerajaan Mongol berjaya digulingkan. Hingga kini, peristiwa ini dirayakan setiap tahun oleh masyarakat Cina dalam perayaan yang dikenali sebagai Perayaan Pertengahan Musim Luruh.
Kuih bulan dibuat daripada adunan yang manis dan memiliki inti biji teratai atau kacang merah, kebiasaannya dengan kuning telur masin di pertengahannya.


Kuih Bakul

Kuih Bakul atau Nian Gao atau kuih Tahun Baru Cina ialah makanan Cina yang diperbuat daripada tepung pulut berbentuk seperti dodol. Sungguhpun boleh dimakan bila-bila masa, secara tradisi kuih ini paling laris dimakan ketika sambutan Tahun Baru Cina. Memakan kuih bakul dipercayai membawa tuah pada masa perayaan ini kerana namanya "nian gao" (年糕) di mana perkataan 糕 (gāo) bermaksud 'kuih' dalam nama kuih ini berbunyi sama seperti perkataan 高 (gāo​) bermaksud 'tinggi' melambangkan erti "semakin tahun semakin tinggi" (年年高升)(niánnián gāoshēng) atau ringkasnya "setahun lagi kehidupan, setingkat lagi kemajuan".

Kuih Buah Hati

Kuih buah hati atau kuih isteri ialah suatu pastris cina tradisional dengan kulit berserpih dan nipis dibuat daripada labu air, pes badam, bijan dan lemak babi, dirempahkan dengan serbuk panca rempah (adunan rempah Cina jintan hitam, bunga lawang, akar manis dan bunga cengkih). Kuih buah hati adalah terjemahan harfiah Low Paw Bang dari loghat Kantonis.
Ada banyak kelas dijalankan di Hong Kong untuk membuat kuih buah hati. Kuih buah hati, walaupun ia mempunyai sejarah yang panjang, masih lagi masyhur di kalangan ramai di Hong Kong dan Tanah Besar China. Banyak orang di Hong Kong, dan juga tukang masak profesional, membuat pelbagai kelainan "moden" kuih ini.

Asal-usul legenda

Ada dua lagenda yang cuba untuk menjelaskan asal-usul kuih hati manis. Satu memberitahu cerita sepasang suami isteri yang tinggal hidup yang miskin, di kemaharajaan China. Mereka cinta sesama sendiri dan tinggal di sebuah kampung kecil.

Tiba-tiba, suatu penyakit penuh misteri tersebar. Bapa suami menjadi sakit. Sepasang suami isteri itu belanja semua wang mereka supaya dapat rawat bapa suami, tetapi dia masih sakit. Isteri menjual dirinya sebagai seorang hamba demi wang untuk membeli wang untuk bapa mertuanya.

Apabila suami mendapati apa yang isterinya telah laku, dia buat sebuah kuih yang diintisari dengan wintermelon dimaniskan dan buah badam. Dia mendedikasikan pastri ini kepada isterinya, yang dia tidak akan lupa dan menjualnya. Kuihnya menjadi sangat masyhur yang dia dapat menggaji cukup wang untuk membeli isterinya balik.

Suatu lagi versi adalah di mana suami mencari isterinya selepas dia menggaji cukup wang untuk membelinya balik. Dalam cariannya, dia meminum secawan teh di sebuah rumah teh tempatan, apabila dia tiba-tiba mengecam pastri mereka berkhidmat dengan teh. Mereka disatukan semula di rumah teh.

CAKOI

Cakoi merupakan doh berbentuk panjang, berwarna perang keemasan bila siap dimasak, ia dimasak dengan minyak yang banyak dan merupakan satu masakan orang Cina dan di Indo-China. Kebiasaannya, ia dimakan ketika sarapan bersama bubur nasi, kanji atau air kacang soya. Di sebahagian kalangan penduduk utara semenanjung Malaysia, cakoi juga dikenali sebagai patongko, yaitu asal perkataan dari Thailand yang juga merujuk kepada kuih jenis ini.

Perkataan yau ja gwai dan u char kway digunakan untuk menunjukkan tunjuk perasaan kepada Dinasti Song (960-1279), secara rasminya ialah Qin Kuai (Kantonis: Chun Kui), yang mengumpulkan dan membentuk satu pakatan untuk menjatuhkan jeneral Yue Fei, seorang idola dalam menyemarakkan semangat kebangsaan dalam orang-orang cina. Dikatakan, makanan ini menggambarkan dua bentuk manusia yang digoreng, kemudiannya ia bercantum ketika dimasak, yang dikatakan ia adalah Qin Kuai dan isterinya, kedua-duanya bergabung dengan musuh untuk menjatuhkan jeneral sehingga titisan darah terakhir. Jadi, cakoi dimakan dan dimasak berkeadaan dengan minyak yang banyak, seperti ia memusnahkan pasangan suami-isteri tersebut. Bagi mengekalkan tradisi kebencian ini, cakoi dibuat secara panjang hingga 2 kaki dan disatukan ditengah, bagi melambangkan pasangan tersebut.

Cakoi bukanlah satu makanan atau masakan yang keasliannya datang dari kalangan Melayu, ia tercetus dari kedatangan pendatang orang-orang Cina, orang Siam dan juga orang Indo-China yang datang ke Malaysia. Namun, cakoi dimakan oleh orang Melayu bukan ketika sarapan, ia banyak didapati dijual oleh penjual gerai jalanan ketika waktu petang. Cakoi bagi kalangan Melayu, kebanyakkannya dimakan ketika waktu petang dan ia dicecah dengan kuah kacang cair. Cakoi jarang dibuat dirumah tapi hanya banyak dibeli digerai jalanan dan ketika pasar malam.


MAKANAN TRADISI MASYARAKAT SARAWAK

HINAVA

Hinava atau nama lainnya iaitu Hinava Ginapan merupakan salah satu makanan kaum Iban di Sarawak.Makanan ini selalunya disajikan semasa Hari Gawai. Pada zaman pemerintahan kesultanan Brunei,seorang pelayar dari China telah singgah di Sarawak.Di sana,pelayar tersebut telah memperkenalkan sejenis makanan yang dipanggil Hinava.Dahulunya,ia berbentuk bulat dan diperbuat daripada isi ikan sahaja.Pelayar tersebut juga memperkenalkan makanan itu kepada masyarakat Iban.Setelah masyarakat Iban tahu cara untuk membuatnya,mereka menambahkan isi ikan yu,udang,sotong dan sebagainya.Isi ikan juga dipotong menjadi kecil.

MAKANAN TRADISIONAL MASYARAKAT INDIA

Vade

Vadai atau (vada, wada, vade), disebut 'Wah-dei', merupakan sejenis makanan orang India selatan. Terdapat dua jenis Vadai iaitu Ulundu Vadai yang diperbuat dari dal dan kentang. Terdapat juga hirisan cili hijau,daun kari dan bawang merah dicampurkan sekali.Satu jenis lagi adalah Ulundu Vadai yang diperbuat daripada tepung beras dan berbentuk roda dengan lubang di tengah. Ulundu Vadai biasanya lebih sedap sekiranya dimakan bersama chutney atau kuah kari. Vadai perlu digoreng dengan minyak masak yang banyak.

Thosai

Thosai merupakan hidangan tradisi kaum India dan di sesetengah negeri di India, thosai merupakan makanan ruji penduduk tempatan. Lazimnya, thosai dihidangkan untuk sarapan bersama dengan aneka jenis kuah; sebagai contoh kuah dhal, kari ayam dan ikan serta ‘chutney’ iaitu sejenis kuah pekat yang diperbuat daripada campuran kelapa yang dikisar serta rempah-rempah dan cili.

Thosai adalah sejenis serabi yang mempunyai rasa masam dan ranggup. Ianya diperbuat daripada beras dan lentil hitam (urad dhal) dan boleh juga ditambahkan dengan rempah-ratus untuk menambahkan rasa. Thosai adalah makanan yang juga terkenal di negara-negara lain sepert Sri Lanka, Singapura, Myanmar dan juga negara kita sendiri. Thosai pada asalnya disediakan dengan mengisar beras yang direndam semalaman atau nasi lama ( diamasak 2 atau 3 hari sebelumnya) serta lentil hitam sehingga menjadi adunan yang sederhana pekat.

Setelah itu, adunan dileperkan di atas kuali leper yang panas sehingga menjadi kuning keemasan dan terus dihidangkan. Asal usul thosai sering dikaitkan sebagai sebuah resepi yang digubah untuk menggunakan nasi yang lama untuk menjadi sebuah hidangan baru supaya nasi tersebut tidak terbazir. Thosai juga boleh disediakan dengan ramuan yang berbeza seperti tepung suji dan tepung gandum dan dicampurkan dengan pelbagai jenis rempah-ratus yang berbeza mengikut citarasa masing-masing. Resepi hidangan ini boleh digubah mengikut kreativiti dan citarasa tersendiri. Pada masa kini terdapat pelbagai jenis thosai seperti thosai bawang, thosai minyak sapi (ghee), thosai masala, thosai telur, thosai marjerin, thosai kertas (paper) dan sebagainya.

Post a Comment

2 Comments

  1. suka vadei
    tak pernah rasa la kuih serabai

    sedap ker

    ReplyDelete
  2. hinava tu akak tak pernah rasa lagi.. sedap ke fiza?

    ReplyDelete