Gigit kuku? Aduyai..

16:26

Salam semua..dah petang2 cm nie mesti rs ngantuk je kan.. fiza pun tggu ms nk blk umh jer nie.. standby.. kul 4.30 terus angkat beg.. hehe.. buruk nyer perangai kn.. 
Sebelum blk dan sambung online kat umh.. fiza nk kongsi skit artikel pasal tabiat gigit kuku.. smpai kan mmg x yh la gune ketip kuku tu.. kuku sentiasa pendek.. mcm2 la perangai dan tabiat manusia.. 

_________________________________________________________________
dak kecik gigit kuku.. tomey la..
google image

Bahaya Tabiat Gigit Kuku

Kuku yang sihat berwarna bening, bertekstur halus dan kuat. Jika kuku kamu berwarna kekuningan, rapuh, bergelombang atau bertitik-titik putih menandakan kuku kamu tidak sihat. Kuku yang tidak sihat boleh menyebabkan pelbagai penyakit. Salah satu penyebab kuku tidak sihat adalah kebiasaan menggigit kuku. Ada sesetengah gadis gemar menggigit kuku jari mereka saat merasa stres atau gugup.
Ada sesetengahnya pula suka menggigit kuku saat tidak sedar sambil menonton televisyen ataupun bergayut di telefon dan tahutahu, kuku jari kamu telah ‘habis’. Perlu diingatkan, kesan buruk menggigit kuku bukan hanya pada kecantikan semata-mata malah lebih dari itu.
Kebiasaan buruk ini boleh menyebabkan gangguan kesihatan yang serius. Antaranya, akan menimbulkan luka pada hujung jari dan kutikula, sehingga meningkatkan risiko radang padakuku dan mulut. Jadi pastikan kamu membuang kebiasaan buruk ini dan berikut adalah tipnya. 
1. Setiap kali memotong kuku, pastikan kamu turut merapikan kuku kerana kuku yang dipotong pendek dan rapi akan mengurangkan keinginan untuk menggigit kuku. 
2. Jika kuku kamu sudah sedia rosak, bolehlah menggunakan kuku palsu untuk menutupi kuku yang rosak sehingga ia tumbuh kembali. 

3. Cubalah terapi penghilang stres agar kebiasaan kamu menggigit kuku saat stres boleh berkurangan misalnya, menulis, melukis atau membaca.

_________________________________________________________________
Dah faham kn.. kadang2 nk tegur serba slh.. sbb ia dah menjadi habit.. hanya diri sendri je yg dpt merubah diri sendiri..  Bukan aper.. bahaya sebenarnye..
Ok la.. dah nk siap2 blk nie.. esk pulak cuti.. igt nk BW mlm nie lepas terawih.. in sya allah.. Dan bg peminat running man.. mlm nie jgn lupe yer channel 393 pukul 11.50 mlm..  

You Might Also Like

13 kitty baik hati komen

  1. mase kecik2 dulu mira suke gigt kuku,,sekarang x da,,huhu

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. nak2 pulak time sportcheck kuku kn? hehe...

      Delete
  3. sempat lg running man tu ew liya pn lyn RM to hehe...tunang liya pun tabiat cm tu..smpaikan drive pn cm tu,tegur salah tak tgur karang melarat lk.. adoiii.. lelaki susah ehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia dah jd tabiat.. ssh nk suro berhenti..

      Delete
  4. mng sesetengah owg dh jadi habit..mng susuh nk tinggalkn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul.. bile duk sesaje mst akan gigit kuku..mungkin kne larang time dorg kanak2 lagi..

      Delete
  5. tabiat yang buruk, tapi susah untuk dikikis bagi sesetengah orang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dr kecik dorg dah buat.. mmg susah nk buang...

      Delete
  6. Kite pun dulu suke beno gigit kuku. Sampai kena marah dengan mak. Haha~

    ReplyDelete

Bacaan Tambahan


Google+ Followers

Pa&Ma Dis 2016

Pa&Ma Dis 2016
Thaqif masuk majalah

Pa&Ma Okt 2016

Pa&Ma Okt 2016
Thaqif dan mama masuk majalah

Pa&Ma Apr 2016

Pa&Ma Apr 2016
Mama dan Thaqif masuk majalah

Pa&Ma Jan 2016

Pa&Ma Jan 2016
Thaqif masuk majalah

Lisa Ogos 2014

Lisa Ogos 2014
Masuk majalah