Amalan yang melemahkan tubuh badan

12:52

Assalamualaikum.. memandangkan hari nie Isnin.. macam biasa hari permulaan hari bekerja.. memang sibuk sikit.. entry nie Fiza dah siapkan draf awal.. tunggu nak publish jer.. Fiza nak kongsikan sedikit info mengenai amalan dan kebiasaan yang boleh melemahkan tubuh badan kita. Selain daripada pemakanan, terdapat pelbagai lagi perkara yang membuatkan kita lemah dan penat tanpa kita sedari.

LARANGAN- LARANGAN TERRHADAP AMALAN PERBUATAN DAN KEBIASAAN YANG BOLEH MEROSAKKAN KESIHATAN TUBUH BADAN.
  • Tidak boleh sama sekali berjimak ketika berada di dalam terlalu kenyang atau terlalu lapar.
  • Mandi setelah makan.
  • Sentiasa berada dalam keadaan keluh kesah dan berdukacita.
  • Berada dalam keadaan terlalu lapar.
  • Berjaga malam selain dari qiamullail.
  • Memakan daging yang tidak disembelih mengikut hukum Islam.
FAKTOR FAKTOR YANG MENGUATKAN TENAGA TUBUH BADAN.

  • Memakan daging.
  • Selalu menghidu bau bauan yang sedap.
  • Banyak mandi yang bukan dari mandi kerana jimak.
  • Sentiasa memakai pakaian yang diperbuat dari kapas.
  • Mandi dalam keadaan perut yang sederhana.. tidak terlalu lapar atau terlalu
  • kenyang.
  • Memakan makanan yang agak manis.
FAKTOR YANG BOLEH MENDATANGKAN PENYAKIT.

  • Bercakap banyak.
  • Tidur banyak.
  • Makan banyak.
  • Banyak berjimak.
4 FAKTOR YANG BOLEH MELEMAHKAN BADAN.

  • Banyak berjimak.
  • Sentiasa berada dalam dukacita dan keluh kesah.
  • Banyak memakan makanan yang serba masam.
SUPAYA BADAN SENTIASA SIHAT.

  • Minumlah madu lebah asli yang dibubuhkan ke dalam air sejuk (masak).
BAGI MENAMBAHKAN KECERDASAN AKAL.

  • Tinggalkan dari bercakap kosong.
  • Sentiasa bersugi.
  • Sentiasa bersama sama dengan orang alim.
Ini semua antara perkara-perkara yang dapat Fiza kongsikan.. mungkin banyak lagi amalan-amalan dan perkara-perkara lain yang tidak dimasukkan. Yang penting, kesihatan badan memang wajib dijaga. Betul tak?

You Might Also Like

12 kitty baik hati komen

  1. perkongsian yang baik...thanks share :)

    ReplyDelete
  2. dos and don'ts yang memang patut kita tahu,
    TQ kongsi fiza :)

    ReplyDelete
  3. alhamdulilah terima aksih untuk entri yang bermanfaat ini :) hehehe acik nie memang jenis bnyak cakap..adehhh macam mane tu

    ReplyDelete
  4. perkongsian yg bagus. lepas ni nk minum madu lah.. baru tau :) hee.. singgah

    ReplyDelete
  5. owh..cakap banyak pun boleh datangkan penyakit ek..nasib baik sy ketegori yang kurang bercakap..hehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  6. erm.. komen sikit.. klu bercakap byk dan berilmu, tak memudarat ape2..tapi klu byk cakap dan menyakitkan hati org mmg akan lemah badan sebab nanti kena belasah dengan orang.. hihi.. ape pun.. nice info

    ReplyDelete
  7. T kasih diatas perkongsian ini..

    ReplyDelete
  8. Assalammualaikum...

    mselim3 pun byk makan nie...wahh kena kurangkan makan nie..

    mselim3

    ReplyDelete
  9. sangat bermanfaat perkongsian ini fiza.. :D

    ReplyDelete
  10. alamak.. kena kurangkn berjaga malam -.-'' baru tau hhuhu :) tq share..

    ReplyDelete

Bacaan Tambahan


Google+ Followers

Pa&Ma Dis 2016

Pa&Ma Dis 2016
Thaqif masuk majalah

Pa&Ma Okt 2016

Pa&Ma Okt 2016
Thaqif dan mama masuk majalah

Pa&Ma Apr 2016

Pa&Ma Apr 2016
Mama dan Thaqif masuk majalah

Pa&Ma Jan 2016

Pa&Ma Jan 2016
Thaqif masuk majalah

Lisa Ogos 2014

Lisa Ogos 2014
Masuk majalah