Friday, 29 March 2013

Keychain Hello Kitty

Sape sangke pd hari Jumaat yang bahagia nie ade org nk bg present kt kite kn.. ye..ye..Time kasih kak Zarena. Klu nk th kak Ina nie blogger tegar tau.. haha.. x sangke soklan yg dia kuarkan kt blog dye ader hadiah rupenye.. nnt buat lg yer.. hehe.. 
Nie la soklan dye...
dan 
nie lah hadiahnye 
 cute kn.. time kasih kak ini
bertambah la collection key chain fiza.. 
tp rasenyer ni la yg paling cute dan tomey..

Keronsang bunga yang comel

Smlm kn hari gaji.. so nk gune la skit tuk beli mende2 merapu selain keperluan diri.. Ajk hubby ronda2 The Store Sg. Buloh.. Mase jln2 aq terjumpe mende yg aq rase cute.. so aq pun beli jer la.. aq beli 3 brooch yg tomey.. sbb dye jual 3 = RM 10. 
Nnt ly pakai kt tudung.. Rambang mate gak aq time tu nk pilih yg mn satu.. last ni lah pilihan nyer...
3 kaler = purple, orange, pink
hari nie aq pakai pink wlpn tudung wane kuning..

Thursday, 28 March 2013

Takoyaki di Sushi King

"Abg jom mkn sushi..asyik mkn sushi jusco jer..kte g sushi king la pulak.." hubby aq pun ckp JOM.. ape lg trus g AEON Rawang la.. last mkn kt sushi king ms blaja kt U dlu jer.. slalu mkn kt mid valley sbb dkt ngan tpt blaja.. Hubby pun bkn sng nk mkn.. tp aq dah ajr dye mkn sushi jusco klu time pegi jusco.. skrg nie dye pulak yg xcited ble nk g mkn sushi.. luv u abg.. 
kusyuknye en. hubby pilih mknan
Smpai jer aq ngk menu, aq order Bento Piri-piri Chicken dan hubby order Tori Teriyaki & Fried dan x lupe favorite aq Takoyaki..  
 jemput mkn..
Bento Piri-piri Chicken , Tori Teriyaki & Fried dan Takoyaki
Hubby bgth pasni nk mkn lg..tp nk amek sushi jer sbb x puas mkn.. yela nk mkn puas2 x gaji lg kn.. hehe.. blk umh trus lyn korea pulak..cite best skrg nie Full House Take 2 dan That Winter The Wind Blow.. cite melayu skrg pun aq dah x amek th.
Nasib baek kt jusco tu x de mknan korea.. tp mknan dorg cm ner ey.. yg aq th kimchi tu jer la..

Wednesday, 27 March 2013

Wedding Aniversary

26 Mac 2013 genaplah usia perkahwinan kami 2 tahun kawen.. Pejam celik dah dua tahun, tp mcm x rase ms cpt btui berlalu.. Terima kasih abg kerana sentiasa di sisi fiza. Fiza pun beruntung sgt dpt hubby mcm abg yg btui2 memahami fiza sbb fiza nie ssh tuk difahami..
Hadiah yang fiza dpt kali nie mmg x sangka btui.. bunga ros 7 kuntum sbb nyer hubby suke angka 7.. klu bleh ank pun nk 7.. btui ker abg? hehe.. tp kami belum dihadiahkan lagi cahaya mata.. sabar dan usaha tangga kejayaan kerana rezeki dtg Allah. Manusia hanya mampu merancang tetapi hanya dia yang menentukan.
Hubby wat suprise ms dlm kete.. masuk kete dpt bunge.. sweet sgt rs.. x sangke plak hubby aq nie romantik.. 
7 kuntum bunga Ros
Pastu ktorg g mkn2 kt mama seafood, tp x mkn seafood la.. tggu gaji nnt yer abg.. kte mkn sedap2.. wah demand btui aq nie.. Pepe pun fiza sayang abg muahhhh.... Same2 la kita usaha untuk menambahkan ahli keluarga kte yer abg..
simple tp sedap
cantik n cute
 me and da flower =)

Tuesday, 26 March 2013

Makan malam di Restoran Faizul Maju, Sg. Buloh

Assalamualaikum, apa rasanya makan nasi lemak jam 2 pagi. Jawapannya best dan lemak bertambah lah dalam badan. Terasa macam sahur pula. Lapar dan kami terus menuju ke Restoran Mamak Faizul Maju yang terletak di  TSB Sg. Buloh, kebetulan nama sama dengan Mr. Hubby.
Nasi lemak telur mata
Menjamu selera di awal pagi.
Hidup berdua, begini lah kan. Janji happy. Wassalam.

Fridge Magnet Penang Islamic Muzium

Penang Islamic Museum
FM nie fiza dapat dari Dayah (member opis), kebetulan dye pegi honeymoon kot kt sn.. opss.. sory dayah.. teka jer.. tu la spe suro cite g jejln kt sn.. kn dah kne pau ngn fiza.. hehe.. pepe pn thanks yer dayah.. bertambahla koleksi kt peti ais fiza..

Monday, 25 March 2013

Ubat demam terbaek!!!

Best jugak ble demam2 nie.. x psl2 aq dpt makan sedap wlpun tekak x mengizinkan but at least  terbuka jugak la selesa ble ngk menu tertulis "siakap stim limau".. mmg sdp sgt..rs cm nie nk mkn lg tp klu hari2 mkn boleh pokai jwbnye... so aq nie la yg ktorg mkn mlm smlm.. kedai seafood berdekatan Tesco Rawang...harga ikan ikut saiz.. tp mmg berpatutan.. dah mcm jln2 cr mkn pulak aq nie..
rojak buah..
kailan ikan masin..
paling best siakap stim limau 
pengubat sakit tekak...

SPM adik bongsu

Result SPM 2012 br je dimumumkan pn 21 Mac 2013 lps, x sangke btui adek aq yg bongsu Ahmad Hilmi tu ly dpt 6A 1B 1C, pandai jugak rupenye.. hehe.. tahniah klong ucapkan.. means abeh la sudah adek beradik aq yg bersekolah.. Lg pun adek beradek x ramai 4 org jer.. 2 dah kawen, sorg tunggu turn.. sorg lg nie jela la sm de nk sambung study or kje.. tp elok la  dye study kn ikut langkah kakak2 dye..

nie la resultnye..
adek aq yg galas beg..
Klu ikutkn ms cepat btui blalu.. aq igt la ms dye skolah rendah, bw beg lg besar dr org..siap ader beg bimbit kt tgn sbb beg berat sgt.. mmg comel je time tu.. pastu slalu gaduh ngn aq ble dye blk dr skolah.. mood dye klu blk skolah mmg x prnh elok.. tp skrg dah len.. 
Pepe pun u are the best.. byk lg dugaan dan cabaran bila kaki dah melangkah kuar dr alam persekolahan... yg penting hati mesti baik.. 
Salam..

Sunday, 24 March 2013

ESP Shaklee sedap dengan Ribena

Huhu.. sabtu dan ahad cuti aq kali nie mmg dah gune abeh.. sbb nye aq demam.. kejap elok..kejap demam.. pastu sakit pale.. pastu ok..  nie br la ok..bleh ngadap komp.. bleh blk lyn korea cm biase ..smlm mmg x ly wat aper lansung..tdo jer.. Makan pun x lalu.. 
Skrg nie kn dah lpr..tgh ari td spe suro mkn skit.. pdn muke aq.. pastu aq teringat kt shaklee aq yg dah lamer kot aq x usik sbb x sedap.. hehe.. biase la kn ubat mn sedap.. so sbb nk sedapkan aq wat la ribena pastu tambah mende alah tu la.. bleh gak la telan.. tp seksa jugak.. hehe.. ssh btui nk jd sihat kn... 
nie la ribena + shaklee... 
Mlm pulak aq terpakse g klinik sbb klu aq x sembuh, mmg x ly ar nk g kje esk.. doktor ckp tekak aq bengkak.. kne jg mkn, x bley mkn pedas, x bley minum ais ngn bende berminyak.. sume mende tu aq da tau tp aq tetap mkn jugak.. hehe 
ubat yg aq kne abehkn...

Friday, 22 March 2013

Rezeki Jumaat..

Slm Jumaat sume.. sehari fiza x blogging sbb sibuk ngn persiapan meeting QSBM tuk Isnin nie.. tlg bos jer siapkn slide n binding.. nie pun dah petang mujur la ader jugak la curik2 mase skit.. sekurang-kurangnye bleh gak ubat mengantuk di petang hari.. hujan pulak tu..klu ikutkn ati nk  jer tdo bwh meja opis nie.. tp mn bleh kn.. kang terjerit2 GM panggil aq..
Jom story2 skit la psl tajuk post tu... Pagi2 msuk opis kak ina dah bg try cup cake orange.. sedap la kak..nnt wat lg ey.. bentuk pun ciut jer..nk mkn pun syg.. hehe.. akak..sy nk ngk pic sye yg akak amek tu.. tp sye pun ader amek pic sndri jugak... haha..
cute kn.. rase pun sedap...
jd model cup cake pulak...
Pastu opis husband pulak wat mkn2 kt opis.. dye pun tapau skit dan bg kt opis aq.. dpt pulak bihun goreng.. rezeki jumaat btui.. ptg pulak wat farewell party tuk member opis.. psl farewell party tu nnt fz post pic kt cte len la ey.. aper2 pun rezki jumaat.. alhamdullillah... syukur sgt...
 bihun hubby bw bg kt opis...

Wednesday, 20 March 2013

Model Puplum Dress

cun x ktorg...hehe..kebetulan kak as (member seopis) pakai plum dress ari nie..fiza pun sm gak..so aper lg..snap2 la..
model sambilan..hehe..
p/s: buat kak ina..smoga umar dan umairah cpt sembuh yer...

Mengenali diri dengan Cara Posisi Tidur

Tidur telentang dengan kedua-dua telapak tangan diletakkan di belakang kepala 

Kamu adalah individu yang sangat pintar dan sentiasa bersemangat untuk belajar. Kadangkala kamu sering memberikan idea yang bernas dan unik yang mungkin tidak pernah difikirkan oleh individu lain. Keluarga adalah agenda utama dalam hidup mu dan kamu menjaga keluarga mu sebaik mungkin! Tetapi kamu sukar untuk bercinta mungkin disebabkan diri mu yang agak memilih. 

Selubung seluruh badan dengan selimut 

Kamu sering berpenampilan macho di hadapan orang ramai namun hakikatnya jauh di dalam diri kamu itu, kamu adalah individu yang pemalu dan lemah. Kamu terlalu menyimpan rasa dan sekiranya kamu berhadapan dengan sesuatu masalah, kamu lebih 
gemar emendamnya dan menghadapinya secara bersendirian tanpa meminta bantuan orang lain. Tidak hairanlah mengapa kamu sering meracau sewaktu dalam tidurmu. 

Tidur dengan kedua-dua tangan diletakkan di belakang kepada dan kaki bersilang 
Sesiapa yang tidur dengan cara kaki bersilang dianggap terlalu mementingkan perasaannya sendiri dan sukar untuk menerima perubahan dalam diri. Kamu lebih gemar bersendiri walau bagaimanapun sikap toleransi yang yang ada dalam diri kamu memang dipuji. 

Tidur meringkuk
Kamu berasa keseorangan dan kecewa kerana masa silam sering menghantui diri kamu. Kamu sering teragak-agak dan berbelah bagi untuk memberi cinta kepada pasangan mu. Kamu beranggapan cinta telah lama hilang dalam hidupmu. 

Tidur mengiring dan meringkuk

Pentingkan diri sendiri, cemburu dan pendendam adalah antara perkataan yang mampu menjelaskan personaliti mu. Individu yang berada di sekeliling mu harus sentiasa berhati-hati supaya tidak menyakiti diri mu kerana kamu dengan mudah akan meradang terhadap individu berkenaan. 

Tidur mengiring dengan salah satu kaki dibengkokkan
Kamu adalah individu yang cerewet dan selalu mengkritik dan merungut. Si gemuruh itu adalah nama kedua untuk diri mu. Selain itu kamu juga mudah bosan dan kadangkala terlebih ghairah untuk sesuatu perkara yang kecil/kurang penting. Hakikatnya, kehidupan bukanlah sesuatu yang sukar sebaliknya kamu harus belajar uuntuk lebih bertenang. 

Tidur mengiring dengan beralaskan lengan tangan di kepala

Berbeza dari individu yang tidur dengan cara tidur mengiring dan meringkuk tadi. Kamu adalah individu yang berani, bersopan santun, lebih jujur dan penyayang. Walau bagaimanapun, tiada manusia yang sempurna 100% di dunia ini. Justeru, kamu perlu membina keyakinan diri yang lebih utuh di dalam diri dan sentiasa belajar menerima kesilapan dan kekurangan yang ada dalam diri kamu itu. Sekiranya kamu mempraktikkan semua ini, kegembiraan akan menjadi milik mu yang abadi. 

Tidur meringkuk di satu arah

Cara tidur sebegini melambangkan kamu adalah individu yang yakin pada diri sendiri. Kamu akan mellihat kejayaan dalam setiap perkara yang kamu lakukan. Kamu akan berusaha untuk merealisasikannya sebaik mungkin. Individu yang tidur mengiring pada arah kanannya dengan meletakkan tangan kanannya di kepala, dikatakan memiliki masa depan yang cerah. 

Tidur telentang dengan tangan dan kaki sedikit mendepa

Cara tidur sebegini memperlihatkan identiti diri mu yang sebenar. Kamu cintakan kebebasan, keselesaan dan kecantikan. Selain itu kamu juga adalah tergolong dalam kategori pemboros namun kamu beruntung kerana pendapatan yang kamu miliki tidak kurang hebatnya. Sikap penyibuk dan gemar bergosip juga ada dalam diri kamu... jadi, siapa pula yang kamu maksudkan dalam cerita rekaan mu baru-baru ini? 

Tidur meniarap

Sekiranya kamu tidur dengan cara meniarap sepanjang malam, kamu adalah individu yang berfikiran agak sempit. Fikiran kamu terlalu tertumpu dan sering memaksa individu lain untuk memenuhi impian diri kamu sendiri. Kamu juga adalah individu yang lalai dan tidak teratur!

Dinner di Chicken Rice Shop

Pas blk kje hubby ajk g Jusco Rawang.. mula2 igt nk mkn sushi tp memandangkn selera Jepon x smpai lg..kte mkn selera melayu je la.. Kebetulan Chicken Rice ader promotion ayam podas berlado tuk mkn 1 pax, 2 pax ngan 5 pax.. ktorg pun amek la 2 pax.. mmg sedap..blk umh masing2 kenyang..lg pun sejak hubby dah sembuh dr demam, slera mkn dye pun da ok..
Erm..hari nie en.hubby nk bw mkn kt mn pulak yer..hehe..gerai tepi jln pun fiza x kesah.. janji sodap dan kenyang .. =)

Pose jap sblm mknn smpai..
 menu tuk 2 org mkn
 ader cm model ciken rice x?hehe..

Tuesday, 19 March 2013

Makanan Tradisi Masyarakat di Malaysia

MAKANAN TRADISI MASYARAKAT SARAWAK
HINAVA

Hinava atau nama lainnya iaitu Hinava Ginapan merupakan salah satu makanan kaum Iban di Sarawak.Makanan ini selalunya disajikan semasa Hari Gawai. Pada zaman pemerintahan kesultanan Brunei,seorang pelayar dari China telah singgah di Sarawak.Di sana,pelayar tersebut telah memperkenalkan sejenis makanan yang dipanggil Hinava.Dahulunya,ia berbentuk bulat dan diperbuat daripada isi ikan sahaja.Pelayar tersebut juga memperkenalkan makanan itu kepada masyarakat Iban.Setelah masyarakat Iban tahu cara untuk membuatnya,mereka menambahkan isi ikan yu,udang,sotong dan sebagainya.Isi ikan juga dipotong menjadi kecil.
MAKANAN TRADISI MASYARAKAT MELAYU
NASI LEMAK
Nasi lemak merupakan makanan kegemaran bagi orang Malaysia dan Singapura terutamanya sebagai sarapan pagi. Nasi lemak merujuk kepada nasi yang dimasak dengan menggunakan santan kelapa, bagi menambah rasa lemaknya. Kadangkala daun pandan dimasukkan semasa nasi lemak dimasak bagi menambahkan aromanya. Kaum melayu makan nasi lemak dengan telur kukus,timun,ikan bilis goreng dan sambal.Tetapi kini pelbagai hidangan disajikan bersama nasi lemak seperti ayam,daging,sotong,udang,limpa dan hati lembu.
RENDANG
Rendang adalah masakan yang berasal dari Padang, Salah satu makanan khas dari budaya Minangkabau, dan sering di sajikan pada acara-acara dan upacara untuk menghormati tamu. Makanan yg satu ini juga populer di Malaysia dan Singapura, rendang disiapkan secara tradisional oleh masyarakat Melayu pada acara-acara pesta. 
Walaupun kadang-kadang rendang digambarkan sebagai seperti kari, dan nama yang kadang-kadang diterapkan untuk kari daging hidangan di Malaysia, asli rendang tidak seperti kari.Rendang dibuat dari daging sapi (atau kadang-kadang ayam, daging domba, kerbau, bebek, atau sayuran seperti nangka atau singkong) santan dan rempah-rempah di masak beberapa jam dengan api kecil, memungkinkan agar daging bisa menyerap bumbu2nya dan daging menjadi empuk. 
Memasak dengan proses perubahan dari air ke goreng sebagai cair evaporates. . Rempah-rempah yang dapat mencakup jahe, galangal, daun kunyit, lemon grass dan cabai. Ada dua jenis rendang: kering dan basah. Rendang kering dapat disimpan untuk 3-4 bulan, Rendang basah, juga dikenal sebagai kalio.
KUIH SERABAI
Kuih serabai merupakan sejenis kuih tradisional yang popular di Malaysia. Kuih serabai diperbuat dari tepung beras, dimasak nipis (macam lempeng) dan dimakan bersama kuah sirap gula melaka + santan-rasanya lemak manis). Kuih ni jarang dijual di gerai kuih kecuali bulan Ramadan. Ia popular di negeri Kedah, Melaka dan Sabah. Di sesetengah negeri, kuih serabai juga biasa dihidangkan pada kenduri arwah, biasanya ia dihidangkan pada hari kelima arwah.
Dari gambar, kelihatan menyerupai dengan kuih Bengkang
MAKANAN TRADISIONAL MASYARAKAT CINA
Yee Sang
Yusheng atau yee sang (yúshēng) ialah sejenis salad ikan mentah bergaya Cina. Yee sang biasanya terdiri daripada potongan daging ikan mentah (khususnya salmon), yang bercampur dengan cebikan sayur-sayuran dan beraneka sos dan perasa, dan ramuan-ramuan lain. secara harifah, "yusheng" diterjemah menjadi "ikan mentah", namun boleh dianggap melambangkan kemewahan, kemakmuran dan kesuburan.
Hidangan ini direka di kawasan pantai selatan Cina seperti Chaozhou dan Shantou kira-kira 1,500 tahun dahulu, ketika Dinasti Song. Menurut lagenda, seorang dewi Cina yang dikenali sebagai Nǚwō (女娲) memperbuat manusia daripada tanah dan lumpur pada hari ketujuh bulan pertama tahun baru qamari. Sejak itu, hari ini dikenali sebagai "Hari Lahir Manusia". Adalah dipercayai bahawa kaum nelayan dan pelaut China Selatan zaman silam amat menghormati mitos ini. Pada masa kini, yusheng dihidangkan dalam jamuan atau upacara keagamaan, bukan sahaja untuk memperingati peristiwa itu, malah untuk memberi penghormatan kepada Nüwo. Pada abad ke-19 dan awal abad ke-20, kebanyakan nelayan ini berhijrah ke negara-negara Asia Tenggara seperti Malaysia dan Singapura demi kehidupan yang lebih baik, dan membawa bersama hidangan tradisi ini.
Yee sang dimulakan di Kuala Lumpur kira-kira pada awal 1950-an, sebagai hidangan yang disajikan hanya selepas hari Tahun Baru Cina apabila resotran dibuka semula, dan restoran menyajikan hidangan ini sebagai pembuka selera untuk memupuk 'tuah' untuk tahun berikutnya.
Kuih Bulan
Kuih Bulan atau yuèbǐng adalah sejenis kuih Cina yang sering dimakan sewaktu Perayaan Pertengahan Musim Luruh.
Menurut hikayat Cina, kuih bulan berdasarkan sebuah kisah yang berlaku di negara China semasa pemerintahan puak Mongol (Dinasti Yuan) yang agak tegas dan kejam. Undang-undang yang tidak munasabah dan pelik dikenakan ke atas rakyat Cina supaya tiada satu pun yang dapat menggugat kuasa mereka. Disebabkan ini, rakyat Cina dengan dorongan pihak Ming bersepakat untuk memberontak. Pada suatu malam semasa bulan sedang mengembang, mereka membuat kuih yang berbentuk bulat beramai-ramai. Di tengah-tengah kuih tersebut diletakkan pesanan yang menerangkan cara untuk memberontak. Usaha ini berjaya dan kerajaan Mongol berjaya digulingkan. Hingga kini, peristiwa ini dirayakan setiap tahun oleh masyarakat Cina dalam perayaan yang dikenali sebagai Perayaan Pertengahan Musim Luruh.
Kuih bulan dibuat daripada adunan yang manis dan memiliki inti biji teratai atau kacang merah, kebiasaannya dengan kuning telur masin di pertengahannya.
Kuih Bakul
Kuih Bakul atau Nian Gao atau kuih Tahun Baru Cina ialah makanan Cina yang diperbuat daripada tepung pulut berbentuk seperti dodol. Sungguhpun boleh dimakan bila-bila masa, secara tradisi kuih ini paling laris dimakan ketika sambutan Tahun Baru Cina. Memakan kuih bakul dipercayai membawa tuah pada masa perayaan ini kerana namanya "nian gao" (年糕) di mana perkataan 糕 (gāo) bermaksud 'kuih' dalam nama kuih ini berbunyi sama seperti perkataan 高 (gāo​) bermaksud 'tinggi' melambangkan erti "semakin tahun semakin tinggi" (年年高升)(niánnián gāoshēng) atau ringkasnya "setahun lagi kehidupan, setingkat lagi kemajuan".
Kuih Buah Hati
Kuih buah hati atau kuih isteri ialah suatu pastris cina tradisional dengan kulit berserpih dan nipis dibuat daripada labu air, pes badam, bijan dan lemak babi, dirempahkan dengan serbuk panca rempah (adunan rempah Cina jintan hitam, bunga lawang, akar manis dan bunga cengkih). Kuih buah hati adalah terjemahan harfiah Low Paw Bang dari loghat Kantonis.
Ada banyak kelas dijalankan di Hong Kong untuk membuat kuih buah hati. Kuih buah hati, walaupun ia mempunyai sejarah yang panjang, masih lagi masyhur di kalangan ramai di Hong Kong dan Tanah Besar China. Banyak orang di Hong Kong, dan juga tukang masak profesional, membuat pelbagai kelainan "moden" kuih ini.
Asal-usul legenda
Ada dua lagenda yang cuba untuk menjelaskan asal-usul kuih hati manis. Satu memberitahu cerita sepasang suami isteri yang tinggal hidup yang miskin, di kemaharajaan China. Mereka cinta sesama sendiri dan tinggal di sebuah kampung kecil.
Tiba-tiba, suatu penyakit penuh misteri tersebar. Bapa suami menjadi sakit. Sepasang suami isteri itu belanja semua wang mereka supaya dapat rawat bapa suami, tetapi dia masih sakit. Isteri menjual dirinya sebagai seorang hamba demi wang untuk membeli wang untuk bapa mertuanya.
Apabila suami mendapati apa yang isterinya telah laku, dia buat sebuah kuih yang diintisari dengan wintermelon dimaniskan dan buah badam. Dia mendedikasikan pastri ini kepada isterinya, yang dia tidak akan lupa dan menjualnya. Kuihnya menjadi sangat masyhur yang dia dapat menggaji cukup wang untuk membeli isterinya balik.
Suatu lagi versi adalah di mana suami mencari isterinya selepas dia menggaji cukup wang untuk membelinya balik. Dalam cariannya, dia meminum secawan teh di sebuah rumah teh tempatan, apabila dia tiba-tiba mengecam pastri mereka berkhidmat dengan teh. Mereka disatukan semula di rumah teh.
CAKOI
Cakoi merupakan doh berbentuk panjang, berwarna perang keemasan bila siap dimasak, ia dimasak dengan minyak yang banyak dan merupakan satu masakan orang Cina dan di Indo-China. Kebiasaannya, ia dimakan ketika sarapan bersama bubur nasi, kanji atau air kacang soya. Di sebahagian kalangan penduduk utara semenanjung Malaysia, cakoi juga dikenali sebagai patongko, yaitu asal perkataan dari Thailand yang juga merujuk kepada kuih jenis ini.
Perkataan yau ja gwai dan u char kway digunakan untuk menunjukkan tunjuk perasaan kepada Dinasti Song (960-1279), secara rasminya ialah Qin Kuai (Kantonis: Chun Kui), yang mengumpulkan dan membentuk satu pakatan untuk menjatuhkan jeneral Yue Fei, seorang idola dalam menyemarakkan semangat kebangsaan dalam orang-orang cina. Dikatakan, makanan ini menggambarkan dua bentuk manusia yang digoreng, kemudiannya ia bercantum ketika dimasak, yang dikatakan ia adalah Qin Kuai dan isterinya, kedua-duanya bergabung dengan musuh untuk menjatuhkan jeneral sehingga titisan darah terakhir. Jadi, cakoi dimakan dan dimasak berkeadaan dengan minyak yang banyak, seperti ia memusnahkan pasangan suami-isteri tersebut. Bagi mengekalkan tradisi kebencian ini, cakoi dibuat secara panjang hingga 2 kaki dan disatukan ditengah, bagi melambangkan pasangan tersebut.
Cakoi bukanlah satu makanan atau masakan yang keasliannya datang dari kalangan Melayu, ia tercetus dari kedatangan pendatang orang-orang Cina, orang Siam dan juga orang Indo-China yang datang ke Malaysia. Namun, cakoi dimakan oleh orang Melayu bukan ketika sarapan, ia banyak didapati dijual oleh penjual gerai jalanan ketika waktu petang. Cakoi bagi kalangan Melayu, kebanyakkannya dimakan ketika waktu petang dan ia dicecah dengan kuah kacang cair. Cakoi jarang dibuat dirumah tapi hanya banyak dibeli digerai jalanan dan ketika pasar malam.
MAKANAN TRADISIONAL MASYARAKAT INDIA
Vade
Vadai atau (vada, wada, vade), disebut 'Wah-dei', merupakan sejenis makanan orang India selatan. Terdapat dua jenis Vadai iaitu Ulundu Vadai yang diperbuat dari dal dan kentang. Terdapat juga hirisan cili hijau,daun kari dan bawang merah dicampurkan sekali.Satu jenis lagi adalah Ulundu Vadai yang diperbuat daripada tepung beras dan berbentuk roda dengan lubang di tengah. Ulundu Vadai biasanya lebih sedap sekiranya dimakan bersama chutney atau kuah kari. Vadai perlu digoreng dengan minyak masak yang banyak.
Thosai 
Thosai merupakan hidangan tradisi kaum India dan di sesetengah negeri di India, thosai merupakan makanan ruji penduduk tempatan. Lazimnya, thosai dihidangkan untuk sarapan bersama dengan aneka jenis kuah; sebagai contoh kuah dhal, kari ayam dan ikan serta ‘chutney’ iaitu sejenis kuah pekat yang diperbuat daripada campuran kelapa yang dikisar serta rempah-rempah dan cili. 
Thosai adalah sejenis serabi yang mempunyai rasa masam dan ranggup. Ianya diperbuat daripada beras dan lentil hitam (urad dhal) dan boleh juga ditambahkan dengan rempah-ratus untuk menambahkan rasa. Thosai adalah makanan yang juga terkenal di negara-negara lain sepert Sri Lanka, Singapura, Myanmar dan juga negara kita sendiri. Thosai pada asalnya disediakan dengan mengisar beras yang direndam semalaman atau nasi lama ( diamasak 2 atau 3 hari sebelumnya) serta lentil hitam sehingga menjadi adunan yang sederhana pekat. 
Setelah itu, adunan dileperkan di atas kuali leper yang panas sehingga menjadi kuning keemasan dan terus dihidangkan. Asal usul thosai sering dikaitkan sebagai sebuah resepi yang digubah untuk menggunakan nasi yang lama untuk menjadi sebuah hidangan baru supaya nasi tersebut tidak terbazir. Thosai juga boleh disediakan dengan ramuan yang berbeza seperti tepung suji dan tepung gandum dan dicampurkan dengan pelbagai jenis rempah-ratus yang berbeza mengikut citarasa masing-masing. Resepi hidangan ini boleh digubah mengikut kreativiti dan citarasa tersendiri. Pada masa kini terdapat pelbagai jenis thosai seperti thosai bawang, thosai minyak sapi (ghee), thosai masala, thosai telur, thosai marjerin, thosai kertas (paper) dan sebagainya.

Bertemu setelah 6 TAHUN

 Kitorg ke Kg. Sg.Buaya, Banting sbb nk jupe org yg dah lamer sgt dirindui..hehe..En. Hazlan..ktorg nyer RSM masa kadet Palapes UM dlu.. hampir  6 tahun x jupe..dah berubah org nye..hehe..tp tetap poyo cm dlu.. =P.. Dye nie klu dlu bab2 bg hell mmg no. 1..mmg takut gle ngan dye nie ms kadet dlu..
Cik RSM (1st dari kiri) beret hijau.
Nie la orgnye skrg slps 6 tahun..
Sempat lg Cik RSM update facebook dye kt blkg tu..bgth kt intake ktorg yg kami dtg umh dye..cik..cik..
Faizal nie ambil kesempatan bg kad kawen dye.. 
nie la muke anak buah En. RSM.. termasuk la faizal (pix yg kt atas tu)
Cm biase.. interframe skit.. >_<

MAGNUM chocolate and strawberry

Selalunya aq lyn eskrim mcd klu btui2 sgt nk mkn..tp smlm kebetulan akak2 opis nk beli eskrim magnum.. so aq pun tumpang sekaki.. 
Aq ngk pic yg aq edit nie dah mcm nk promote pulak..hehe

Monday, 18 March 2013

Mengikuti rombongan merisik

Hari nie dtg kerja mmg rs penat sgt..yela hujung minggu x duk umh.. ikut member g rombongan merisik di Temerloh..sj nk meramai kn ahli... nk cerita pun x de kne mengena ngn aq.. just lyn pic jer la...
kapt. salim and family
tumpang sekaki yer..nk wat masuk blog..hehe
sirih junjung hasil tgn kak liza 
Wassalam.

BBQ di Leisure Homestay Temerloh


Hujung minggu lps ktorg abehkn ms kt Leisure Homestay Temerloh.. Cm friends gathering gak la..Tpt dye mmg cantik..btui suasana kampung.. 
Perjalanan dlm 2 jam lebih dr umh ktorg kt rawang dan brkumpul kt BPH pertol lps tol Gombak..Dlm kul 2 smpai..
Ngk la mamat dua nie..Faizul dan Faizal..Kembar x seiras..Len mak len bapak..hehe...
Sementara geng len beli brg nk wat bbq..smpt lg dorg nie menuang..so aq amek pic dorg yg mmg pandai mengular...hehe
Keadaan home ktorg amek..mmg luas dan cantik..2 tingkat GF ade 4 blik..yg kt atas aq x kira la pulak..sbb ktorg duk GF jer...
Peace..faizal mmg rajin bab bakar membakar nie..
Kambing, ayam dah siap...meat ball ngn hotdog otw..
time nie mmg x sbr nk mkn kambing...
Sbr abg..fz th abg pun suke kambing jugak..hehe
Smpt pose jap..hehe
Mkn mlm dah siap..Favorite aq mmg kambing tp
 mlm tu mmg x ly nk tdo sbb bdn panas..

Bacaan Tambahan