Giveaway Dior Miniature Perfume Mini by Ourmemoria.my

Giveaway Dior Miniature Perfume Mini by Ourmemoria.my
Giveaway Dior Miniature Perfume Mini bermula pada hari ini 18 April hingga 1 Mei 2017. Semua blogger yang bermastautin di Malaysia dijemput untuk menyertainya. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen. Giveaway akan tamat pada 11.59 malam 1 Mei 2017.

Resipi : Ikan Tongkol Percik

11:07

Assalamualaikum.. Untuk resipi kali nie, Fiza nak kongsikan resipi yang datang dari gerak hati sendiri jer.. tapi memang menjadi..  Korang pernah dengar ikan tongkol masak percik? Lepas nie try buat.. memang sedap tau.. hehe
Ikan tongkol percik bersama terung rebus dan budu tempoyak
Bahan Utama:
  • 2 keping Ikan tongkol (ikut saiz / kuantiti sendiri)
  • Asam jawa
  • Garam

Bahan percik:
  • 3 ulas bawang merah*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1/2 bawang merah besar*
  • 1/2 bawang besar*
  • 1 inci halia*
  • 1 kotak santan*
  • 10 biji cili padi / merah (ikut pedas)*
  • 2 biji cili merah besar*
  • 1 batang Serai diketuk
  • Garam
  • Gula
  • Ajinomoto

Cara-cara:
  1. Sapukan ikan tongkol dengan asam jawa dan garam.
  2. Goreng ikan tongkol sehingga masak.
  3. Blender semua bahan bertanda * dan ditambah air sedikit.
  4. Panaskan kuali dan letak sedikit minyak.
  5. Tuangkan semua bahan yang telah diblender tadi ke dalam kuali. Masukkan serai ditumbuk.
  6. Setelah naik bau dan agak kekuningan, tuangkan santan ikut keperkatan yang diperlukan. 
  7. Kacau sehingga betul-betul pekat dan naik kekuningan. Masukkan garam, gula dan ajinomoto. Ikut selera dan cara memasak masing-masing. Kuah akan nampak kuning tanpa guna kunyit.
  8. Masukkan ikan tongkol yang telah digoreng.
  9. Sedia untuk hidang.
Selamat mencuba.. >_<

You Might Also Like

17 kitty baik hati komen

  1. Zumal nak cuba juga la... Thanks sharing :)

    ReplyDelete
  2. bse mkn aym percik je.. hikhik
    tp nmpk sedapppp

    ReplyDelete
  3. Nanti akak nak cuba gak eh

    ReplyDelete
  4. sedapnya..nanti nak cuba buat ni :)

    ReplyDelete
  5. Assalammualaikum..

    wah.. sedap nyer menu kat sini.. terliuh mselim3 hehehe

    mselim3

    ReplyDelete
  6. Tiey suka sangat ikan tongkol especially yg bahagian kaler gelap tu. ehehe

    ReplyDelete
  7. memang unik nama resipi ini.. nampak sedap tu.. boleh akak mencubanya nanti.. :D

    ReplyDelete
  8. nyummm TT_TT
    PERCIK MY FAV OHHH <333

    ReplyDelete
  9. mate asyik tengok tempoyak aje...hahaha habis la mane nak cari ni

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum fiza, terliur sheila tau T________T"

    ReplyDelete
  11. Boleh cuba resepi ikan tongkol percik ni..terliur pula akak

    ReplyDelete
  12. salam...sedap nya tgk hidangan tu.. ikan tongkol percik ye..hehe..blh la try time cuti2 nanti

    ReplyDelete
  13. miza tak pernah dengar,wahaha..teruknya kan..!
    tapi memang nampak sedap la..perut ni haa bunyi2 je tengok T-T

    ReplyDelete
  14. Wahhh.. nyummy! Mmg feverate jgk kalo ikan tongkol ni.. hehe

    ReplyDelete

Bacaan Tambahan

Google+ Followers

Pa&Ma Dis 2016

Pa&Ma Dis 2016
Thaqif masuk majalah

Pa&Ma Okt 2016

Pa&Ma Okt 2016
Thaqif dan mama masuk majalah

Pa&Ma Apr 2016

Pa&Ma Apr 2016
Mama dan Thaqif masuk majalah

Pa&Ma Jan 2016

Pa&Ma Jan 2016
Thaqif masuk majalah

Lisa Ogos 2014

Lisa Ogos 2014
Masuk majalah