Find us on Facebook

Siang Dan Malam Lebih Panjang hari ini

Assalamualaikum. Apa yang dikatakan siang dan malam lebih panjang pada hari ini. Bagaimana fenomena ini berlaku. Jom baca.
Image Source
Bumi hari ini mengalami fenomena solstis musim sejuk di hemisfera utara dan solstis musim panas di hemisfera selatan.

Menurut Pegawai Sains Planeterium Negara, Mohd Zamri Shah Mastor, fenomena ini akan membuatkan bumi mengalami hari paling singkat di hemisfera utara manakala di hemisfera selatan pula, hari paling panjang.

“Fenomena solstis musim sejuk terjadi apabila matahari berada di titik terendah langit mengakibatkan bumi mengalami hari yang singkat di hemisfera utara.

“Sementara di hemisfera selatan, matahari akan berada di titik tertinggi menyebabkan kawasan tersebut akan mengalami hari terpanjang bagi tahun 2016 ini yang juga turut dikenali sebagai solstis musim panas,” katanya kepada media.

Bagaimanapun, orang ramai tidak perlu risau mengenai perkara ini kerana ia merupakan fenomena biasa dan hanya memberi kesan dari segi musim dan tempoh panjang hari yang berbeza di kawasan hemisfera utara dan selatan bumi sahaja.

Tambahnya lagi, fenomena solstis ini berlaku setiap tahun dan disebabkan oleh kedudukan paksi bumi yang condong sebanyak 23.5 darjah.

Namun begitu, tarikh dan masa bagi fenomena ini berubah saban tahun kerana perbezaan kalendar tahunan yang mempunyai 365 hari setahun sedangkan pergerakan sebenar bumi mengelilingi matahari (atau tahun solar) adalah selama 365.26 hari.

Untuk pengetahuan ramai, tahun solar merupakan tempoh sebenar yang diperlukan bumi mengorbit sepenuhnya mengelilingi matahari dan tempohnya panjang sedikit berbanding dengan kalendar yang kita guna dalam satu tahun.
sumber

Happy Winter Solstice Festival
Bagi kepercayaan orang Cina, perayaan yang dipanggil Winter Solstice Festival disambut pada tarikh yang tidak dapat ditentukan dengan tetap tetapi pada tahun ini ia disambut pada 21 Disember 2016. 

Tang yuan (a sweet soup with balls of sticky rice)

The Winter Solstice Festival has its origins in the Chinese concept of yin and yang, which represents balance and harmony in life. It’s believed that the yin qualities of darkness and cold are at their most powerful on the shortest day of the year, but also at their turning point to give way to the light and warmth of yang. For this reason, the Winter Solstice Festival is a time for optimism.


In the southern parts of China this is a particularly important celebration, second only to Chinese New Year for many families. This is because the Winter Solstice Festival was traditionally the time by which farmers and fishermen had to prepare for the coming colder months.

Most people finish work early on the festival and go home for lavish meals with their families. They’ll usually include tangyuen on the menu (a sweet soup with balls of sticky rice) because its name sounds like ‘reunion’.
Sumber

Post a Comment

3 Comments