Find us on Facebook

Tempat-tempat menarik di Korea Selatan

Bukan mudah untuk memilih destinasi percutian lebih-lebih lagi destinasi yang menjanjikan percutian yang dapat memberi pengalaman yang indah dengan pemandangan alam semula jadi, peluang membeli-belah dan menikmati makanan yang sedap dan lazat.

Di samping dapat menyelami sejarah dan adat resam negara yang ingin dilawati, kemudahan pengangkutan juga perlu dititikberatkan bagi memastikan percutian berjalan lancar dan tiba di destinasi yang ingin dituju.

Salah satu destinasi yang penuh dengan tarikan dan memenuhi citarasa peribadi semua pengunjung adalah Korea Selatan. Saya ada alasan sendiri untuk menjadikan Korea Selatan destinasi percutian idaman saya.

#1 Destinasi terbaik untuk memulakan City Tour di Menara Seoul N /   N Seoul Tower

Image Source

Menara ini juga dikenali sebagai Menara Namsan atau Menara Seoul, merupakan menara ikonik yang menawarkan pemandangan panorama hampir seluruh Kota Seoul dan terdapatnya Restoran N Grill yang bertemakan gaya Barat serta berputar (satu putaran setiap 48 minit). Terdapat juga ruang yang dihiasi dengan seni iaitu Sky Restroom. Kedua-duanya menawarkan pemandangan pemandangan kota.
Untuk ke Menara tersebut, saya akan memilih untuk menaiki kereta kabel sambil menikmati keindahan pemandangan Gunung Namsan.

Image Source

Saya juga ingin melihat Love Lock di atas menara di mana tempat ini juga adalah tempat yang sangat popular untuk pasangan (couple). Pasangan yang menuju ke menara Seoul N akan mengunci "mangga cinta" mereka di pagar dan percaya bahawa cinta mereka akan kekal selama-lamanya. Saya juga ingin mengunci cinta di Menara Seoul N dengan kesempatan yang diberikan oleh #MyTravelokaEscapade.

#2 Dapat mengenali budaya dan tinggalan sejarah kerajaan Dinasti Joseon di Istana Gyeongbokgung/ Gyeongbokgung Palace

Image Source

Istana Gyeongbokgung adalah satu daripada 5 kerajaan Dinasti Joseon yang terletak di Seoul Utara. Istana ini dibina pada abad ke-14 dan menempatkan juga National Palace Museum of Korea dan National Folk Museum of Korea.

Image Source

Pengunjung akan disajikan dengan persembahan upacara pertukaran pengawal istana di Dataran utama Gyeongbokgung Palace. Teruja rasanya jika dapat melihat persembahan tersebut. Bergambar di Gyeongbokgung Palace akan membuktikan bahawa saya benar-benar berada di Korea dan #MyTravelokaEscapade pasti tidak akan menghampakan impian saya.

#3 Kagum akan suasana perkampungan di Bukchon Hanok Village

Image Source

Bukchon Hanok adalah perkampungan yang meletakkan beratus-ratus rumah tradisional yang dipanggil Hanok. Nama Bukchon bermaksud "kampung utara," Pada hari ini, kebanyakkan hanok beroperasi sebagai pusat kebudayaan, rumah tumpangan, restoran dan rumah teh (tea house). Saya ingin menggunakan peluang yang diberikan oleh #MyTravelokaEscapade  untuk mengalami, belajar serta melibatkan diri dalam budaya tradisional Korea.

#4 Peluang hebat menyelami dunia artis di MBC World Theme Park

Image Source

Image Source

Sebagai peminat tegar drama Korea dan sering mengikuti perkembangan selebriti Korea, MBC World Theme Park adalah tempat pelancongan Hallyu yang sangat menarik di Seoul dan tempat yang saya hendak kunjungi. Memandangkan terdapat banyak tempat di Seoul yang kerap digunakan sebagai tapak penggambaran untuk drama dan program hiburan Korea, MBC World Theme Park menawarkan tarikan pelancongan yang dikhususkan untuk Hallyu iaitu di MBC World Theme Park. Peluang yang sangat hebat dan hanya #MyTravelokaEscapade yang dapat memenuhi impian saya.

#5 Berpeluang berpakaian Hanbok di Perkampungan Jeonju Hanok

Image Source

Perkampungan Jeonju Hanok menyediakan banyak makanan jalanan korea. Di sini pengunjung dapat memakai pakaian Tradisional Rakyat Korea Hanbok. Teruja dan seronok sekiranya #MyTravelokaEscapade dapat merialisasikan impian destinasi percutian idaman saya ke Korea Selatan. 


Image Source

Selain itu, Perkampungan Jeonju Hanok juga menyediakan kelas pembuatan tembikar. Satu pengalaman baru buat saya sekiranya ia menjadi kenyataan.

#6 Window Shopping di Zon Pelancong Khas Itaewon

Image Source

Itaewon pula adalah zon pelancongan khas pertama dan sangat terkenal sebagai destinasi pelancongan popular. Seoul Central Masjid yang juga terletak di Itaewon dan merupakan masjid Islam pertama di Korea. Pengunjung Muslim juga tidak perlu khuatir untuk mendapatkan makanan yang halal kerana ianya ada di sini. Itaewon menyediakan banyak Restoran Halal khas buat pelancong muslim. Harapan untuk berkunjung ke Itaewon dengan #MyTravelokaEscapade menjadi kenyataan.

#7 Cuci mata di Insa-dong pusat seni dan cenderamata

Image Source

Galeri adalah nadi Insa-dong. Terdapat kira-kira 100 galeri di kawasan ini dan setiap kedai mempamerkan contoh seni halus Korea tradisional daripada lukisan sehingga ke seni arca. Galeri yang paling terkenal adalah Galeri Hakgojae, Galeri Seni Gana dan Pusat Seni Gana.

Insa-dong amat popular di kalangan pelancong asing. Ini kerana mereka boleh mengalami dan melihat sendiri budaya tradisional Korea. Pengunjung juga dapat membeli hasil seni halus yang dipamerkan. Saya hendak abadikan seni kraftangan tersebut untuk dibawa pulang dengan peluang #MyTravelokaEscapade. Insa-dong juga terkenal dengan gula-gula Korea dan pajeon tradisional (pancake Korea). Teringin juga saya hendak makan gula-gula Korea dan pancake Korea di sini.

#8 Merasai dan nikmati keaslian makanan Korea

Image Source

Korea telah menyediakan pelbagai restoran dan kedai makanan halal buat pengunjung. Tidak lengkap percutian sekiranya tidak mencuba makanan tradisi rakyat Korea. Makanan seperti Bimbimbap, bulgogi, Korea BBQ amnya telah dikenali. Pilihan untuk makanan halal juga telah banyak tersedia seperti Jjampong, Hobakjuk, Hotteok, Tteokbokki dan Fish Cake yang pasti akan menambat selera saya. Tidak salah untuk mencuba keaslian makanan korea dengan peluang yang akan diberikan oleh #MyTravelokaEscapade.

#9  Berfotografi ala Winter Sonata di Pulau Nami

Image Source

Drama Korea bertajuk Winter Sonata telah menjalani sesi pengambaran di Pulau Nami. Drama tersebut membawa fenomena dan gelombang Korea ke seluruh dunia serta menjadikan Pulau Nami tempat pelancongan ikonik di Korea. Tempat wajib yang saya akan lawati dan sudah pasti tidak akan melepaskan peluang ini untuk bergambar dan merasai sendiri keindahan Pulau Nami. #MyTravelokaEscapade tunaikanlah impian saya.

#10 #MyTravelokaEscapade akan merialisasikan impian destinasi percutian saya ke Korea Selatan

Image Source

Inilah jawapan kepada 10 sebab kenapa saya memilih Korea Selatan sebagai destinasi percutian saya dan berharap percutian ini menjadi kenyataan dengan #MyTravelokaEscapade.

Layari http://www.traveloka.com.my bagi  merialisasikan impian percutian idaman anda. 

Post a Comment

7 Comments

  1. Mudahn impian fiza nak ke sana trcapai

    ReplyDelete
  2. All the best fiza..semoga ada rezeki ke korea.. akak pn tak dpt cover sepenuhnya lagi tempat2 menarik dekat sana.. insyaAllah kalau ada rezeki nk pergi lagi..hehehe

    ReplyDelete
  3. Mai sukaaa makanan korea tu, tteobokki..

    ReplyDelete
  4. Amin ya rabbal.. Moga berjaya..

    ReplyDelete
  5. Salam singgah sini Fizah....semoga berjaya..

    ReplyDelete
  6. semoga tercapai impiannya..amin

    ReplyDelete