Find us on Facebook

Kenali watak-watak Sanrio

Assalamualaikum dan Salam Jumaat. Hari ini Fiza nak berkongsi sedikit info khas buat peminat Hello Kitty (HK) termasuk Fiza. Selama ini memang kita kenal sangat dengan HK nie sebab peminat HK bukan sahaja di kalangan kanak-kanak tetapi ia juga diminati oleh orang dewasa terutamanya wanita.
Tahukah korang bahawa HK adalah salah satu watak dari Sanrio, sebuah syarikat Jepun yang pakar dalam mewujudkan watak-watak comel. Bermula pada tahun 1962, Sanrio menjual dan mengeluarkan produk lesen dengan watak-watak ini dan telah mencipta lebih dari 400 watak, yang mana Hello Kitty merupakan watak yang paling berjaya dan paling terkenal.
Berikut adalah beberapa watak yang paling popular. Untuk lebih banyak watak Sanrio, lihat kategori di bawah.

Hello Kitty

Hello Kitty adalah watak fiksyen Sanrio yang paling terkenal, dicipta pada tahun 1974. Hello Kitty kini menjadi tanda niaga global. Hello Kitty telah dipasarkan di Amerika Syarikat sejak awal dan telah memegang jawatan duta kanak-kanak AS untuk UNICEF sejak tahun 1983. Jenama itu semakin terkenal pada akhir 1990-an ketika beberapa selebriti seperti Mariah Carey mengamalkan Hello Kitty sebagai pernyataan fesyen.

Bad Badtz-Maru


Bad Badtz-Maru (Baddo batsu maru) adalah penguin lelaki dengan rambut berliku-liku. Hari lahirnya adalah 1 April (Hari April Fool). Dia adalah salah satu daripada beberapa watak Sanrio yang dipasarkan kepada lelaki dan perempuan. Badtz-Maru mempunyai banyak ekspresi wajah dan peragaan yang berbeza, tetapi ungkapan biasa adalah menarik satu mata ke bawah dan melekat lidahnya, yang sama dengan meniup raspberi.

Charmmy Kitty 


Charmmy Kitty adalah kucing peliharaan Hello Kitty. Dia menyerupai Hello Kitty tetapi mempunyai lebih banyak ciri seperti kucing. Nama beliau berasal dari perkataan "Charm" dan memakai kunci kotak perhiasan Hello Kitty di lehernya. Beliau memulakan kerjaya pada tahun 2004, bersama Sugarbunnies.

Chibimaru

Chibimaru adalah anak anjing coklat, yang merupakan salah satu daripada banyak watak yang dicipta oleh Sanrio pada tahun 2003. Dia mempunyai semangat sangat ingin tahu  dan melakukan helah untuk hobi. Dia menghabiskan masa di dalam beg pemiliknya dan pergi ke banyak tempat. Dia adalah salah seorang dari tiga orang; adik-beradiknya adalah Chidi-Maru & Chifi-Maru.

Chococat


Chococat (Chokokyatto) dilukis sebagai kucing hitam dengan mata hitam yang besar, empat misai, dan seperti rakan sejawatannya Hello Kitty, tiada mulut. Namanya berasal dari hidung berwarna coklat beliau. Chococat pertama kali dikeluarkan pada tahun 1996 dan hari lahirnya adalah 10 Mei.

Dear Daniel 


Dear Daniel adalah kucing sensitif dan naif. Dear Daniel adalah kawan zaman kanak-kanak Hello Kitty dan juga teman lelakinya. Hari lahirnya adalah 3 Mei, yang menjadikan tanda zodiaknya Taurus. Beliau adalah usia yang sama dengan Kitty. Daniel dan Kitty mengenali antara satu sama lain kerana mereka adalah bayi. Dia memberikan hamster haiwan yang bernama Sugar.

Mimmy White 


Mimmy White adalah adik kembar Hello Kitty yang cantik dan cantik. Mimmy memakai bow kuning pada telinga kirinya manakala Kitty memakai bow merah di sebelah kanan beliau dan juga tidak mempunyai mulut seperti kakaknya. Mimmy mempunyai personaliti yang lebih sopan dan bijak daripada Kitty. Sesiapa pun akan menggambarkan Mimmy sebagai pemalu dan sangat girly. Hobi Mimmy termasuk menjahit dan bermimpi perkahwinan.
sumber

Ini semua sebahagian daripada watak yang selalu kita lihat. Ada lagi tau seperti Cinnamoroll, Deery-Lou, Jewelpet, Keroppi, Kuromi, Little Twin Stars, My Melody, Pochacco dan Pompompurin. Korang boleh google kalau nak tengok watak-watak dengan nama yang dinyatakan. 
Wassalam.

Post a Comment

2 Comments

  1. hehehe suka jugak hello kitty. chococat pun comel hehe.. dalam geng hello kitty ada Merry Melody kan.. tu pun comey <3

    ReplyDelete
  2. Comel sgt smuanya ! Ni masa zaman Ju budak2 mmg fofular =D

    ReplyDelete