Find us on Facebook

Tempat menarik untuk dilawati di Bukit Fraser, Pahang

Nota : Review ini tidak ditaja oleh mana-mana pihak dan ianya ikhlas dari hati. Pemulis berniat untuk berkongsi pengalaman yang telah dilalui supaya ia dapat dikongsi bersama pembaca. Segala kos yang terlibat dalam penulisan adalah ditanggung oleh penulis sendiri.

Assalamualaikum. Kalau teringin hendak pergi bercuti di tempat yang sejuk boleh berkunjung di Bukit Fraser yang terletak di Raub, Pahang.  Mesti ramai yang tertanya-tanya apa yang menarik di Bukit Fraser selain reka bentuk bangunan ala-ala British. 

Sejarah bermula apabila Bukit Fraser mendapat nama dari seorang pengembara British pada zaman kolonial iaitu Louis James Fraser . Terdapat pelbagai cerita menarik tentang beliau tetapi tidak begitu jelas termasuk beliau sebagai pengeluar dadah opium dan perjudian di antara para pelombong di Pahang. 
sumber

Banyak bangunan dan banglo dibina mengikut cita rasa kolonial British. Dinding rumah dari batu konkrit besar yang disusun dan disimen. Warna dinding berwarna putih dengan diselang-seli warna hitam pada tiang jenang. Pagar rumah dibuat daripada pokok-pokok bunga . Lebar jalan raya agak terhad iaitu hanya dua lorong dan sukar untuk berselisih kereta. Tidak ada bas naik ke Bukit Fraser kerana jalan rayanya sempit, banyak selekoh berbahaya dan curam. Di sepanjang jalan , banyak tanah runtuh yang ditutup dengan kain plastik berbelang atau sedang diperbaiki. Kini bas boleh sampai ke puncak kerana jalan naik dan turun berasingan. Tiada lagi jadual untuk naik dan turun seperti dahulu. Menariknya tandas awam beroperasi 24jam dan bersih. 
sumber




Air terjun Jeriau

Air terjun Jeriau adalah tarikan alam yang popular sekitar 4km dari pusat bandar Bukit Fraser, melalui Jalan Semantan dengan jalan curam dan sempit yang turun dengan tajam selepas Hotel Smokehouse. Oleh kerana lalu lintas adalah dua hala tetapi jalan benar-benar sesuai dengan lorong tunggal untuk sebahagian besar, pelawat perlu berhati-hati ketika mereka melintasi lereng.




Akhirnya, jalan itu berakhir di tempat letak kereta dan pintu masuk. Pada asalnya sebuah sungai kecil dengan lekukan berbatu, tahun hakisan tanah dan pembangunan telah mengubah landskap semulajadi agak, dengan parit, struktur dan dinding menduduki bahagian aliran.
sumber

Strawberry Farm

Ladang strawberi terletak di Taman Flora Bukit Fraser (Pusat Taman Bukit Fraser), sebuah pusat pertanian di sebelah Air Allan di Jalan Ampang. Walaupun pelawat boleh membeli sebilangan besar stroberi setiap hari, pusat ini lebih banyak menanam tanaman hiasan dan sayur-sayuran untuk runcit. Tak perlu menginap di cameron untuk makan strawberry segar pun kan.
Source : visitmalaysia.info
Bunga dan tumbuh-tumbuhan tumbuh di rumah hijau besar, sementara salad, tomato dan sayur-sayuran berdaun lain merayap di sepanjang tanah dan pagar di kawasan tertentu di sekitar kawasan itu. Percuma untuk masuk, pusat dibuka setiap hari dari pagi hingga petang, dengan rehat pada sebelah petang. Kedai kecil di sebelah pintu masuk utama adalah tempat yang popular untuk penduduk tempatan untuk membeli sayur-sayuran.
sumber

Sports Complex

Kompleks Sukan adalah pusat rekreasi tertutup yang menghadap ke bulatan bandar dan menara jam di Bukit Fraser. Salah satu bangunan yang paling ikonik di bandar dengan bangunan arsitektur kontemporari yang menarik, bangunan itu juga menempatkan kaunter penyambut tetamu untuk aktiviti bermain golf, dan Bird Centre (dahulu Pusat Pendidikan Alam).

Source : visitmalaysia.info

Di dalamnya, pengunjung boleh mendapatkan gelanggang skuasy, gimnasium, sauna dan meja snuker, sauna dan kafe (Mimi Strawberi) dengan pemandangan padang golf dari teres. Menghadapi bangunan itu adalah sebuah gelanggang besar yang dipenuhi oleh langkah-langkah konkrit - ruang ini dipenuhi dengan berbumbung bunga terang yang tumbuh dari embankmen, tempat yang popular untuk gambar.
sumber

Taman Awam Park

Taman Awam adalah taman awam di Bukit Fraser, yang terletak di sepanjang Pine Tree Road di sebelah Food Garden. Taman ini boleh diakses dengan mengikuti kiri dari bulatan selepas keluar dari Gap. Masuk adalah percuma, dan ia adalah tempat yang popular untuk keluarga dengan anak-anak kecil pada hujung minggu. Taman permainan yang berkumpul di lorong, litar kecil kecil, bangku dan garis gazebos lanskap taman yang kemas ini, dengan latar belakang pokok-pokok konifer yang eksotik.

Source : visitmalaysia.info

Suatu kursus kecil terletak di belakang, menyediakan bermain golf ringan untuk kanak-kanak (sesi dengan peralatan boleh dibeli dari gerai tiket berdekatan). Akhirnya, gelanggang makanan di sebelahnya menyediakan pelbagai hidangan tempatan dengan kedai-kedai runcit dan cenderahati.
sumber

Allan's Water

Source : google image

Allan's Water adalah tasik kecil yang terletak di sudut kecil sebelum Jelai Highland Resort di Jalan Ampang Road. Ia telah diubah menjadi sebuah taman untuk aktiviti rekreasi dan berperahu dayung dari sebuah takungan yang tidak digunakan selama bertahun-tahun. Awalnya koleksi dan bekalan air semasa era stesen bukit kolonial, FH Allan, penolong jurutera infrastruktur ketua FW Mager, adalah arkitek projek ini.

Sekitar tasik itu adalah berbumbung pokok dan semak-semak yang menimbulkan ketenangan alam semula jadi. Burung berkibar di antara puncak pokok adalah pemandangan biasa, bersama dengan tupai dan monyet sekali-sekala.
sumber

Bird Interpretive Center

Source : google image

Pusat Interpretasi Burung adalah galeri untuk spesies burung tempatan dan migrasi yang direkodkan dari Bukit Fraser, bertempat di Kompleks Sukan bertentangan dengan Puncak Inn Hotel ini yang berada di bulatan bandar. Percuma untuk masuk, pusat dibuka pada hujung minggu dari 10 pagi hingga 7 malam, bertengger di tingkat atas. Pada hari-hari biasa, pengunjung boleh meminta kakitangan Puncak Inn untuk membuka pintu.

Didedikasikan untuk memerhati burung, salah satu aktiviti pelancongan dan pengunjung Fraser's Hill yang paling popular, lebih daripada 250 spesies burung telah direkodkan di sini, termasuk burung gagak, burung merpati, pheasants, eagle dan spesies endemik lain. Semasa musim-musim tertentu, burung migrasi dari Rusia, Jepun dan China melawat Fraser's Hill untuk melarikan diri dari musim sejuk dan mencari padang rumput.
sumber

The Paddock

Source : google image

Paddock adalah pusat ekuestrian untuk aktiviti menunggang kuda di Bukit Fraser. Terletak di sepanjang Jalan Lembah sebelum balutan Glen Bungalow (keluar dari Kuala Lumpur atau Jalan Lady Maxwell), pelawat boleh menunggang kuda lumba pensiun di sekitar kursus kecil (berpandukan penjaga) pada kadar yang murah.

Selain trek, kawasan taman kecil dengan bangku memberikan tempat berehat yang bagus untuk mengagumi kehijauan di sekitarnya, dipenuhi dengan pokok-pokok konifer yang megah. Juga terletak di sini adalah pelbagai panahan di bahagian bawah cerun berhampiran pintu masuk. The Paddock dibuka dari pukul 9 pagi hingga 4 petang setiap hari (rehat untuk makan tengahari pada waktu petang), kecuali untuk hari Sabtu dan cuti umum di mana ia ditutup pada 5 petang.
sumber

Rupanya banyak tempat menarik untuk dilawati di Bukit Fraser. Lepas ini boleh la booking hotel untuk ke sana.

Wassalam.

Post a Comment

2 Comments

  1. last pi pahang masa darjah 2 ke 3 entah skrg dah 22 haha, lepas ni nak bercuti ke sana pulak la

    ReplyDelete