Giveaway Dior Miniature Perfume Mini by Ourmemoria.my

Giveaway Dior Miniature Perfume Mini by Ourmemoria.my
Giveaway Dior Miniature Perfume Mini bermula pada hari ini 18 April hingga 1 Mei 2017. Semua blogger yang bermastautin di Malaysia dijemput untuk menyertainya. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen. Giveaway akan tamat pada 11.59 malam 1 Mei 2017.

Pergerakan bayi dalam kandungan mengikut minggu

11:51

Assalamualaikum.. korang semua sihat? Aktiviti BW Fiza pun tak rajin macam dulu.. tak tahu la kalau ada lagi tak yang sudi nak membaca nye.. tapi tak kisahlah.. ini catatan hidup kita kan.. 
Hari nie genap usia kandungan Fiza masuk 5 bulan.. sebelum nie memang tak rasa pergerakan baby.. dan tak tahu pun cam mana rasa baby gerak.. malam tadi alhamdullillah, baby dah buktikan kewujudannya.. hehe.. Fiza dah dapat rasa.. mula2 tu was2 juga.. betui ke macam nie rasenye.. last2 bila dah kerap sangat.. sampai nak tidur pun duk rasa ada mende duk cucuk2 perut lembut je.. mmg sah la.. 
Sampaikan pagi nie pun tak berhenti lagi.. aktifnye baby mama.. dah nak senak perut pulak rasenye.. nikmat yang Allah bagi pada Fiza.. Masya Allah..
saiz baby minggu ke-20
Fiza juga nak kongsikan sedikit info mengenai pergerakan bayi dalam perut ibu sebagai perkongsian bersama: 
  • Pada minggu ketujuh hingga minggu kelapan, bayi anda mula membuat pergerakan am, seperti membengkokkan badan ke tepi dan bergerak apabila terkejut.
  • Pada kira-kira minggu kesembilan, bayi anda mula mengalami sedu, menggerakkan tangan atau kaki dengan sendiri, menghisap dan menelan.
  • Pada minggu ke-10, dia boleh melentur dan memalingkan muka, mengangkat tangan untuk menyentuh mukanya, menganga dan mengeliat.
  • Pada minggu ke-11, dia boleh menguap.
  • Pada minggu ke-14, dia boleh menggerakkan matanya.
  • Dari minggu ke-20 hingga ke-24. Ketika ini, anda akan menyedari bahawa bayi anda lebih aktif pada siang hari di mana dia banyak membuat pergerakan menendang dan balik kuang (somersault)
  • Dari minggu ke-24 hingga ke-28. Bayi anda mengalami sedu. Apabila ini berlaku, anda akan rasa seperti tersentak-sentak. Anda juga mungkin menyedari bahawa dia akan terkejut apabila mendengar bunyi kuat secara tiba-tiba.
  • Pada minggu ke-29. Bayi anda akan mula membuat pergerakan kecil yang lebih mantap, disebabkan dia sekarang dalam keadaan agak terhimpit dalam rahim anda. 
  • Pada minggu ke-32.Anda mungkin menyedari pergerakan bayi anda memuncak ketika ini. Selepas ini, jumlah pergerakan yang anda rasa akan berkurangan. Ini adalah normal kerana dia tidak mempunyai banyak ruang untuk bergerak.
  • Mulai kira-kira minggu ke-36. Bayi anda akan menetapkan posisinya dengan meletakkan kepala ke bawah. Pergerakan utama yang anda akan rasa pada peringkat ini ialah pukulan tangan dan kaki bayi, dan dia juga akan membuat tendangan kuat yang agak memeritkan pada tulang rusuk anda. 
sumber
Bila dan cecah 5 bulan, pewut pun dah makin membesar.. tak boleh nak sorok2 dah.. huhu.. berat pun makin bertambah.. badan pun makin bolat.. makan pun banyak.. apo nak dikato.. >_<

You Might Also Like

18 kitty baik hati komen

  1. bestnya tak sabar nak tunggu besar lagi perut nie hehehe teruja sangat fizaaaaaa

    ReplyDelete
  2. Semoga dipermudahkan yer Fiza... Bila Fiza kongsikan nie baru la zumal tahu tentang pertumbuhan baby dalam kandungan ^_^

    ReplyDelete
  3. salam fiza..nak tanya.. ni kandungan pertama kan??berapa lama fiza kawin br pregnent?? ada ambil apa2 suppliment tak?? hihihi... doakan naniey ada rezeki macam fiza ya..hehe

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah..take care ye fiza.mesti dah makin comel ni.sharelah gambar..hehehe

    ReplyDelete
  5. Alhamdulilah fiza bukan smua org dpt rasa pglmn itu

    ReplyDelete
  6. 5 bulan dah??cepat je rasa,..kan??jaga diri baik2 tau..:)

    ReplyDelete
  7. Tahniah tau kak Fiza. Hope everything will goes well for you ^^

    ReplyDelete
  8. kejap je masa... rasa macam baru je tahu fiza preggy.... tup2 dah 5 month... lagi 4 month je... semoga kandungan sihat ye fiza...

    ReplyDelete
  9. Salam Jumaat Fiza..Moga baik-baik aje k..

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah...semoga sihat-sihat hendaknya...semoga dipermudahkan yer fiza...^_^

    ReplyDelete
  11. Salam Perkenalan.
    Done follow you #851.
    drshikinzainal.blogspot.com

    ReplyDelete
  12. semoga semuanya slamat sis....saya doaka yg terbaik untuk keluarga akak..:D

    ReplyDelete
  13. alhamdulillah , dah 5 bulan rupanya . semoga baby n mamanya terus sihat ya ...

    ReplyDelete
  14. Alhamdulillah.. kejap je dh 5 bulan. Jaga diri k

    ReplyDelete
  15. tahniah fiza. liya baru ja tahu hr ni.. semoga semua nya berjalan lancar ..

    ReplyDelete
  16. Weeeee.qila baru tahu hiks.
    Maaf n congrats kak!!!!!!!

    ReplyDelete

Bacaan Tambahan

Google+ Followers

Pa&Ma Dis 2016

Pa&Ma Dis 2016
Thaqif masuk majalah

Pa&Ma Okt 2016

Pa&Ma Okt 2016
Thaqif dan mama masuk majalah

Pa&Ma Apr 2016

Pa&Ma Apr 2016
Mama dan Thaqif masuk majalah

Pa&Ma Jan 2016

Pa&Ma Jan 2016
Thaqif masuk majalah

Lisa Ogos 2014

Lisa Ogos 2014
Masuk majalah